dissabte, 16 d’agost del 2025

Organitzar un mundial

 

Organitzar una cursa o qualsevol esdeveniment esportiu no resulta senzill, i a vegades des del punt de vista del participant no es valora de manera suficient la feina i esforç que suposa per un nombrós grup de persones, per una banda, l’equip organitzador, i per l’altra els voluntaris.

Des de ja fa uns quants anys que estic implicat en la organització d’un parell o tres curses cada any: curses populars d’orientació, rogaines, algun campionat oficial, la Llanera Trail,.... Però res comparable a l’organització d’un mundial d’orientació per veterans (WMOC 2025)

Tota cursa es comença a organitzar molt de temps abans, com a mínim uns mesos. En aquests cas concret, i donada la seva complexitat tot va començar fa més dos anys.

El primer és trobar persones disposades a dedicar part del seu temps per tal que tot surti el millor possible. Un dels entrebancs que cada vegada resulta més feixuc és disposar de tots els permisos per la seva realització. En el cas del WMOC, es va haver de canviar dues vegades la ubicació de una de les curses.

Tampoc resulta senzill coordinar totes les àrees de treball, així com disposar dels suficients voluntaris per cobrir totes les tasques a realitzar. En el  WMOC encara és més complicat ja que no és una única cursa. Són 5 curses i 3 entrenaments en 8 dies, en tres ubicacions diferents, el que suposa muntar i desmuntar tota la infraestructura necessària per una cursa d’aquestes característiques tres vegades.

Amb molts mesos d’antelació cal preparar els mapes i els traçats per les diferents categories. En aquest cas es tractava d’un mundial per orientadors de més de 35 anys fins a més de 95 anys amb categories cada cinc anys, el que suposa una infinitat de traçats diferents adients a les diferents edats.

Al llarg dels 8 dies de curses s’han mogut al voltant de 2800 participants que s’han de desplaçar als diferents emplaçaments de curses i entrenaments, ja sigui amb autocars, cotxes o autocaravanes i furgonetes. És tota una infraestructura que s’ha de preveure.

Uns dies abans s’ha de posar tot el material a punt pel moment en el que comenci a arribar els participants. I un cop aquests arriben s’han de resoldre tots els dubtes i problemes que puguin sorgir al llarg dels 8 dies de competició.

En el meu cas concret era el responsable de l’aparcament. Calia preveure i organitzar aparcament per unes 100 caravanes i furgonetes i uns 500 cotxes, amb el dubte constant de si tindríem pou espai per a tots. Abans de fer-ho no en tenia d’idea de com s’organitza un aparcament d’aquestes dimensions. Han estat dies d’observar i prendre mesures de diferents zones d’aparcament per tal d’aprendre. Hem estat un equip de 5 persones amb les que ho posàvem tot en comú i anàvem prenent decisions. Alguns dies i donada la complexitat dels llocs teníem més voluntaris que ens venien a donar un cop de mà. Cal tenir en compte que l’arribada dels vehicles es produeix en poc espai de temps i això és important que pugin aparcar sense dilacions. Malgrat les dificultats ens n’hem sortit prou bé i el darrer dia hem rebut les felicitacions d’alguns participants.

Considero que és important que els participants en curses valorin la feina de la organització i del voluntaris que malgrat cometre errades actuen sempre amb la millor de les intencions per tal que el corredor pugui gaudir del seu esport.  

L'equip de pàrquing amb la feina feta.

Tot l'aparcament senyalitzat esperant l'arribada dels 600 vehicles

L'aparcament ple