dimarts, 6 de gener del 2009

Una setmana grisa a Madrid

He passat una setmana a la capital del Regne. No hi havia estat mai i em feia il·lusió. Tot va començar amb l'AVE. Ja que finalment tenim AVE el volia provar. El viatge va ser ràpid i agradable. Tant a l'anada com a la tornada vam arribar abans de l'horari previst. I jo que volia que el tren arribés amb retard per recuperar una part del que m'havia costat!
Vaig marxar de casa plovent i el dia de la tornada per acomiadar-se també plovia a Madrid En canvi la pluja em va respectar tota la setmana, però això si en tots els dies no vaig veure el sol a
excepció d'alguna petita ullada. Va estar sempre núvol i gris. He pogut estar a llocs d'aquells que fins ara només havia vist per la tele, carrers, places, parcs, monuments i edificis que formen part del imaginari oficial dels telenotícies, contemplar, sobre tot, tres quadres excepcionals (Gernika, Las Meninas, El Jardí de les Delícies), llocs plens d'història com el Cafè Gijón, curiositats com la Puerta del Sol, la Cibeles, la Puerta de Alcalà ....
He passejat molt pels carrers del centre i algunes coses m'han sobtat. Grans edificis per tot arreu (tot és gran i monumental amb grans columnes), gent molt ben vestida, molts abrics de pells, i una suposada elegància molt lluny del meu gust. En general és una ciutat que sembla viure molt de cara a la galeria, de guardar les formes i les aparences, de quedar bé, però que un cop surts dels circuïts habituals amaga molta brutícia pels racons, i on el compliment de les ordenances municipals és molt laxe i els preocupa poc.
Gent amable, però poc eficient. Per qualsevol cosa cal fer cua, moltes vegades fruït de la poca organització. Sembla que els agradi veure la gent esperar. Això els fa importants. Estàvem a la cua per comprar entrades pel Museu del Prado i de cop i volta la única persona que venia entrades deixa la seva feina i es posa a fumar un cigarret tot parlant amb altres companys. I allà tots esperant estoicament.
També la he trobat molt sorollosa. Potser és que tants dies seguits dins d'una gran urbs em molesta. No hi estic avesat. Massa sovint s'escolten les sirenes dels serveis d'emergència amunt i avall, algunes vegades penso jo que innecessàriament . I per rematar, només falta que gairebé tots els semàfors de vianants són acústics. Deu ser de molta utilitat pels invidents, però al final acaben molestant tanta contaminació acústica.
L'he trobat també una ciutat fosca i poc il·luminada. Si als carrers treus les llums pròpies d'aquestes festes i la gran lluminària dels fastuosos teatres i d'alguns cinemes la llum del carrer és pobre i diria que no és pas per evitar la contaminació lumínica, és simplement així.

M'ha emprenyat, i molt, trobar en la façana d'una església, per cert, a prop de la plaça Colon on va celebrar la missa per la família el Sr. Rouco i els seus amics i on hi ha la gran senyera pàtria del Sr. Acebes un cartell com aquest:




Ara bé són capaços de tallar el trànsit dels carrers principals de la ciutat més de dues hores per celebrar la Sant Silvestre, i un cop ha passat la popular que surt a les 6, esperar fins a les 8 que surt la Internacional amb els carrers tallats sense cap problema i sense escoltar cap clàxon i amb molta gent animant als atletes.
Ja he estat a Madrid, ja l'he vist. M'ha agradat, però no crec que hi torni.