dissabte, 6 d’agost del 2016

De cim en cim: 7 hores, 9 cims

Joan Sánchez, el meu company de rogaines em va proposar aquesta ruta que anomem Olla Ter-Freser, per tal de seguir preparant la nostra participació a Aralar 2016. No va ser difícil trobar data per portar-la a terme.
Ens trobem a les 7 al Pla de la Molina, primera gran corba de la carretera que després de deixar Setcases mena fins a Vallter 2000. Allà deixem un cotxe i pugem amb l'altre fins a Vallter 2000. Amb això ens estalviem més de 500 metres de desnivell.
Al voltant de les 7.30 ens posem en marxa en direcció a la Portella de Mantet. Seguim pujant a bon pas fins el Pic de la Dona (2702 m.). El primer cim de la jornada queda enrere amb poc més d'una hora. Hem pogut admirar un bon ramat d'isards.
Bacivers, Bastiments i Torreneules des del Pic de la Dona.

Seguint el nostre pla, trotem a la baixada i al pla fins el Coll de la Geganta. El silenci i la tranquil·litat ens rodeja. Anem fent camí pel costat de l'Estany de Bacivers, petit i completament rodó i segons m'explica el Joan amb aigua a totes les èpoques de l'any.
Estany amb el Bastiments al fons.
Passat l'estany ens enfilem de nou fins el Pic de Bacivers (2844 m.). Portem dues hores. Ens aturem a fer un mos, la meva clàssica "barreta" de pernil, mentre contemplem el paisatge: podem veure el que ja hem fet, així com una part de la resta del camí per avui.
Bastiments al fons
Seguim per la carena en direcció al Bastiments  (2882 m.) el cim més alt de tots els que farem avui. L'assolim en mitja hora.
Pic del Freser i Puigmal al fons des de Bastiments
Deixem el Circ d'Ulldeter i entrem en les muntanyes que envolten el naixement del Freser. El camí de baixada al Coll de Coma Mitjana és evident, però hi ha moments que el corriol es perd com a conseqüència del pedregar. Just a sota la mateix coll hi ha la font del Freser. De nou toca pujar ara direcció al Pic de Freser (2835 m.).
Pic de la Dona i Canigó al fons des del Pic de Freser
Ja tenim al davant el Pic de l'Infern i el del Gorgs.
Des del Pic de Freser albirem el nou Pic ben a prop. Seguim en compte. Cal utilitzar les mans per superar un tram de roca on cal cercar la millor opció, fins agafar el corriol que ens mena ja sense cap dificultat fins el Pic de l'Infern (2869 m.).
Freser, Bastiments, Bacivers i Canigó al fons des del Pic de l'Infern
Les vistes són espectaculars amb tots els 3 llacs de Carançà al fons, així com els de la Coma de l'Infern i també el roquissar de totes les muntanyes que ens envolten. Si girem la vista enrere podem resseguir amb certa facilitat tot el ja portem fet en el dia d'avui, després de 3 i mitja de trescar per aquestes muntanyes.
Refem el camí fins el Pic del Gorgs (2848 m.) que està a tocar i seguim la carena per després de passar pel Pic Inferior de la Vaca (2815 m.) arribar al Coll de Tirapits (2783 m.). Ja portem 4 hores. Continuem carenejant i ens aturem una estona per tornar a menjar una mica sota un rocam blanc ben curiós que em recorda en miniatura la zona de les Esquerdes de Rojà

Des del Coll de Tirapits ens acompanyen ocellets, als que en la meva ignorància, anomeno pardals que van saltironant davant nostre sense parar quiets ni un moment. Segons m'informa l'amic Lluís Copete es devien tractar de l'Alpine Accentor   Prunella collaris
Ben aviat som al Puig de Tirapits (2799 m.), des d'on podem contemplar una bona panoràmica del camí d'avui.

Veiem que per la zona del Circ d'Ulldeter ja fa una estona que es va enfilant una boira que no fa cap bona pinta. La veiem com s'arrossega pel vessant Sud-Est del Gra de Fajol.
Passa't el Puig de Tirapits busquem la manera més fàcil de poder baixar fins el GR11. No resulta gens difícil i ben aviat caminem i trotem aprofitant que és baixada per aquest corriol, ara sí ben fressat. Arribats al Coll de la Marrana enfilem la que serà la darrera ascensió del dia. Les cames ja les tenim carregades però agafem un ritme lent però constant fins fer cim. Gairebé fa 6 hores que hem iniciat la nostra caminada.

Des del Gra de Fajol (2712 m.) volíem carenar fins el Gra Fajol de Baix, però la boira ens fa desistir del nostre propòsit i iniciem la baixada fins el cotxe.

Primer de tot ens cal identificar al mig de la boira, per sort no massa espessa, el Coll de la Coma de l'Orri. Un cop ja hi som només resta baixar per la Coma de l'Orri fins el cotxe.

En aquesta baixada procurem trotar sempre que les cames ens ho permeten. Són 1200 metres de desnivell negatiu interromput i que es nota molt en els nostres quàdriceps ja prou castigats en la jornada d'avui. Deixem la boira enrera i ja veiem el Pla de la Molina on tenim el cotxe. Però encara està molt lluny Com sempre el tram final es fa pesat i llarg. Finalment després de 7 hores donen l'objectiu d'avui per completat: 19,3 km. 1664 metres de desnivell positiu i 2248 metres de desnivell negatiu.
Ja només resta anar a recollir el cotxe que havíem deixat a Vallter 2000. Mentre pugem som conscients de que hem fet molt bé en estalviar-nos tot aquesta pujada. I després d'una bona remullada al riu dinem a Setcases mentre comentem la jugada d'avui. Ha estat un bon entrenament cada cop tenim més a prop l'Europeu de Rogaine a Aralar.

Dijous, 28 de juliol de 2016
Distància: 19,3 km.
Desnivell positiu: 1664 m.