dimecres, 5 d’agost del 2015

Sant Salvador de les Espases, un bon mirador de Montserrat

Sant Salvador de les Espases, és un lloc que feia temps que tenia a la llista de llocs on volia anar. Igual que la llista de llibres per llegir sempre està plena.
En vaig tenir notícia per primera vegada en un Vèrtex del 2002 (núm. 184). Amb els anys he anat llegint cròniques a diferents blocs, així com a les xarxes socials. Hi ha diferents punts de sortida per arribar-hi: Olesa, Esparreguera, Estació aeri de Montserrat, Viladecavalls, Vacarisses. Com que no disposo de mapa de la zona escullo la que em sembla més fàcil i que al mateix temps queda més a prop de casa: sortida des de l'estació de Vacarisses-Torreblanca.
Un cop a l'estació cal creuar la via i seguir les marques del GR 96 (camí romeu de Barcelona a Montserrat) en direcció a Barcelona. Es passa pel costat del que sembla ser una depuradora d'aigües i abans d'arribar a un túnel s'agafa un corriol a la dreta que en pujada porta fins a una pista que cal seguir a la dreta en direcció Oest.
Es travessa per sota l'autopista de Manresa. A mà dreta hi ha Can Torrella.

Segueixo endavant per la pista fins un coll on un corriol a l'esquerra mena al Pas del Lladres i a la Pedra de la Bossa. És evident l'origen dels dos noms.

Em topo amb aquesta fita de pedra que recorda que aquest és el Camí Vell d'Olesa.


Ben aviat soc al Pla Fideuer que sembla una rotonda de camins. Hi ha indicadors de tota mena i camins que van gairebé a tot arreu. Des d'aquí ja es pot contemplar per primer cop la muntanya de Montserrat.

Abans de seguir cap a Sant Salvador m'enfilo per un corriol ben fressat fins el Puig Cendrós, un lloc ben estratègic per tenir una visió panoràmica de tota la zona i també de muntanyes i planes més allunyades.

Des del Pla Fideuer el camí ja és senzill, només cal seguir les indicacions. El corriol és ben fressat. Passo per un collet amb un imatge de San Bernat.

Al cap de poc i després de baixar una mica, des del coll de Bram al fons ja albiro el lloc on em dirigeixo.

Sant Salvador de les Espases és un lloc ben singular i força ben conservat. Una petita ermita situada al cim d'un espadat amb unes esplèndides vistes de la muntanya de Montserrat que està just al davant. Hi ha un associació d'amics de Sant Salvador de les Espases que la cuida, i obre un petit menjador i cuina on es poden comprar begudes. Puc escoltar com toquen les campanes de Montserrat mentre m'enfilo a la part de dalt.


Ara que ja conec la zona decideixo tornar per un altre camí. Baixo en direcció a la cova i a la Puda (un antic balneari d'Esparreguera actualment tancat). Mentre vaig baixant tinc Sant Salvador de les Espases a sobre del meu cap que em vigila.

Quan arribo al Torrent de l'Afrau deixo el caminoi que em menaria fins a Esparreguera, creuo el Torrent i pujo pel corriol en direcció al Pla Fideuer. La calor ja es comença a notar, però ja estic de tornada i un cop arribo al Pla Fideuer ja només resta refer el camí que havia fet a l'anada.
Excursió curta i fàcil apta per a tothom, però tota l'estona sota el sol, ja que segurament es tracta d'una zona cremada fa uns quants anys (possiblement el gran incendi del 1986). Cal anar ben d'hora o fer-la en una altra estació de l'any menys calorosa.